Magamról

Saját fotó
Nagykáta, Pest., Hungary
MAGAMRÓL:MAGYARORSZÁGON-NAGYKÁTÁN SZÜLETTEM.ITT ÉLEK.EGY LÁNYOM , EGY FIAM ,ÉS NÉGY UNOKÁM VAN. 41 ÉVIG DOLGOZTAM,A MUNKÁMAT NAGYON SZERETTEM.JELENLEG A CSALÁD AZ ÉLETEM KÖZPONTJA.SZERETEM A VIRÁGOKAT, SOKAT KERTÉSZKEDEM-ÉS AZ UNOKÁIMMAL FOGLALKOZOM.KEVÉS SZABAD IDŐMBEN INTERNETEZEM.70 ÉVES MÚLTAM. SZERETETTEL KÖSZÖNTELEK AZ ÚJ OLDALAMON.RÉGI PPS-EK A KATT IDE KÉPEN MEGTALÁLHATÓK

Régi pps lapom itt:

2021. október 20., szerda

LEOPÁRD KALÁCS

 Hozzávalók:

21x12 cm-es vagy 30x10 cm-es kalácsformához
50 dkg finomliszt
2,5 dl langyos tej
3,5 dkg friss élesztő vagy 7 g szárított élesztő
4 púpos evőkanál kristálycukor
2 csomag vaníliás cukor
1 egész tojás
1 tojássárgája
1 citrom reszelt héja (kezeletlen)
5 dkg olvasztott teavaj
1 csipet só

3 evőkanál kakaópor
3 evőkanál tej

+ a tetejére 1 felvert tojás



LEOPÁRD KALÁCS

Foszlós, kellemes citromos aromájú kakaós kalács, méghozzá a legmutatósabb fajtából. Nem kell félni tőle, nem is hinnétek, milyen egyszerű elkészíteni! 
Először novemberben láttam meg Rozinál - mondanom sem kell, annyira megtetszett, áradoztam róla a férjemnek és azonnal meg akartam sütni, de novemberben és decemberben annyira sűrű napjaim voltak, nem nagyon volt időm sütögetni - szinte még az ünnepekre sem (tehát nem dőzsöltünk az ünnepek alatt, csak 1-2 egyszerűbb finomságot sütöttem-főztem, de az épp elég is volt). A férjem és a kisfiam viszont csalódottak voltak, amiért heteken keresztül csak ígérgettem nekik ezt a kalácsot. Azóta már 1-2 ismerősöm elkészítette és nem győztem gyönyörködni a sok szép remekműben, úgyhogy millió teendő ide vagy oda, én bizony hétfőn megsütöttem - a családom legnagyobb örömére. :) Nem volt sok időm szöszmötölni a formázással, de szerintem nagyon szép lett. :) Vajjal, tejjel, kakaóval... jaj, de pompás reggelink volt kedden!




Hozzávalók:
21x12 cm-es vagy 30x10 cm-es kalácsformához
50 dkg finomliszt
2,5 dl langyos tej
3,5 dkg friss élesztő vagy 7 g szárított élesztő
4 púpos evőkanál kristálycukor
2 csomag vaníliás cukor
1 egész tojás
1 tojássárgája
1 citrom reszelt héja (kezeletlen)
5 dkg olvasztott teavaj
1 csipet só

3 evőkanál kakaópor
3 evőkanál tej

+ a tetejére 1 felvert tojás






Elkészítés:
1. Az élesztőt felfuttatjuk a tejben 1 evőkanál cukorral. A maradék cukrot a vaníliás cukorral, sóval, reszelt citromhéjjal és a liszttel összekeverjük. Hozzáadjuk az egészt tojást + az egy sárgáját, a vajat, majd a felfuttatott élesztős tejet is és bedagasztjuk a tésztát. (Lehet kézzel dagasztani vagy robotgéppel is.) 
2. A tésztát 3 részre osztjuk: 1 nagyobb gombócot alakítunk ki és 2 egyforma kisebb gombócot. A nagyobb gombócot letakarjuk és kelesztjük. Az egyik kisebb gombóchoz adunk 1 evőkanál kakaópor és 1 evőkanál tej keverékét és alaposan beledolgozzuk a tésztába, majd letakarjuk, kelesztjük. A másik kisebb gombóchoz pedig hozzáadjuk a 2 evőkanál kakaópor és 2 evőkanál tej keverékét és szintén jól beledolgozzuk a tésztába, letakarjuk ezt is és kelesztjük. (Tehát így van egy nagy fehér tésztánk, 1 kisebb világosbarna és egy másik kisebb sötétbarna.) Kb. 20-25 percig kelesztjük így a tésztákat. 
3. Kelesztés után mind a 3 gombóc tésztát további 8-8-8 kis egyforma gombóccá alakítjuk. A világosbarna 8 kis gombócból 8 hengert sodrunk (olyan hosszút, amekkora a kalácsformánk). 
A sötétbarna 8 gombócot kinyújtjuk keskeny ovális alakúra, tehát lesz 8 ovális sötétbarna tésztánk (keskeny, de olyan hosszú, amekkora a kalácsformánk). Majd a fehér tésztánkat is kinyújtjuk ovális alakúra, tehát lesz 8 fehér ovális alakú tésztánk is (szintén olyan hosszú, amekkora a kalácsformánk). 
4. A világosbarna rudakat betekerjük a sötétbarna ovális tésztánkba, ezt pedig betekerjük a fehér ovális tésztánkba. Ezt megcsináljuk 8-szor, tehát lesz végül 8 rudacskánk, melyeket belehelyezzük a vajjal kikent, liszttel meghintett kalácsformánkba szépen egymás mellé és egymás fölé. Így kelesztjük még a tésztát kb. 15-20 percig. 
5. Majd a tetejét lekenjük a felvert tojással és előmelegített 180 fokos légkeveréses sütőben kb. 40-45 perc alatt megsütjük. A sütési idő első 15-20 perc eltelte után, amikor

már látjuk, hogy a kalács teteje szép barna, akkor fedjük le alufóliával és így süssük tovább. A vége felé tűpróbával ellenőrizzük, hogy megsült-e a tészta - jó mélyen beleszúrjuk és ha már nem ragad rá a tészta, akkor megsült. (A sütési idő csak tájékoztató jellegű, sütőtől függően eltérhet.)
6. A megsült kalácsot kiborítjuk a formából fatáblára vagy rácsra, hagyjuk langyosra hűlni, aztán már szeletelhetjük is. Igazából ha teljesen kihűlt, akkor lesz szép tiszta a minta a kalácsban, de nálunk soha nincs elég idő arra, hogy bármi is kihűljön teljesen, így nekem már erős langyosan fel kellett szeletelnem - de így is szépen látszanak a minták. :)

Tipp: Ha csak 20-22 cm hosszú és 12-13 cm széles kalácsformába sütjük a kalácsot, akkor a 3 tésztagombócot 8-8-8 részre osszuk és 3 sor magasságba tegyük a rudakat a formába. De ha a 30 cm hosszú 10 cm széles kalácsformába sütjük, akkor a 3 gombócot csak 6-6-6 részre osszuk és csak 2 sor magasságba tegyük a rudakat a formába. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése